STRONA GŁÓWNA IPiSS      
Książki
Szybkie szukanie wg:
tytułu
autora
sygnatura
Czasopisma
Dwumiesięcznik ZZL
Szybkie szukanie wg:
rok
nr/rok
archiwa
Logowanie
Pseudonim/Login
Hasło:
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany,
możesz to zrobić
Zarejestruj się

CZASOPISMA

KARTA NUMERU

Numer/rok:Nr 1/2014
Autorzy artykułów:Małgorzata Grabus, Anna Rogozińska-Pawełczyk, Jacek Woźniak , Bożena Gajdzik, Michał Chmielecki, Aleksandra Gaweł, Maciej Pietrzykowski, Anna Jakubczak, Anna Lubrańska, Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny, Milena Gojny , Marzena Syper-Jędrzejak , Monica Ponce Jakubowska, Alicja Miś, Ewa Wyglądała, Jarosław Chybicki , Magdalena Krakowczyk
Sygnatura:ZZL 1/2014
Cena: 30,45 PLN (w tym 5% VAT) 21,32 PLN (w tym 5% VAT)
   

W numerze

SŁOWNIK POJĘĆ ZZL – Stanisława Borkowska

Od redakcji - Stanisława Borkowska

ARTYKUŁY

Autor:

Małgorzata Grabus

Tytuł:Wzmacnianie funkcji personalnej w procesie rozwoju firmy
Abstrakt:
Rozwój funkcji personalnej może stanowić kolejny etap w rozwoju firmy. Dział sprzedaży w firmach z branży FMCG ma kluczowe znaczenia dla generowania dochodów, a zarazem budowania pozycji firmy na rynku. W tym dziale największe znaczenie mają ludzie, mniej istotne są technologie lub procedury. Dlatego też kierownictwo tych działów jako pierwsze sygnalizuje potrzebę wzmocnienia działań personalnych i wdrożenia nowoczesnych narzędzi z obszaru ZZL. Artykuł prezentuje projekt rozwoju funkcji personalnej w firmie z branży kosmetycznej i stanowi głos w dyskusji nad celem funkcjonowania i zakresem relacji działu personalnego oraz działu sprzedaży.
Autor:

Anna Rogozińska-Pawełczyk

Tytuł:Komunikacja jako narzędzie rozwoju zasobów ludzkich
Abstrakt:
Zasadniczym celem artykułu jest wskazanie roli jaką odgrywają procesy komunikacji w zarządzaniu rozwojem pracowników w organizacji. Punktem wyjścia stało się zaprezentowanie podstawowych uwarunkowań procesów komunikacji międzyludzkiej w organizacji. Określono poziomy osiągania celów komunikowania się w organizacji. W dalszej części artykułu dokonano analizy wyznaczników skuteczności komunikacji w procesach rozwoju zasobów ludzkich. Wskazano na rolę jaką odgrywa wykorzystanie w organizacji aktów komunikacyjnych, by realizować zadania związane z zarządzaniem rozwojem pracowniczym. Część końcowa prezentuje wyniki badań empirycznych dotyczących wykorzystania audytu komunikacyjnego jako narzędzia, które pomaga kierownikom nie tylko usprawnić przepływ informacji, ale także daje gruntowną podstawę do budowania strategii rozwoju zasobów ludzkich w organizacji.
Autor:

Jacek Woźniak

Tytuł:Crowdsourcing – IV etap rozwoju rekrutacji internetowej
Abstrakt:
Rekrutacja z wykorzystaniem internetu jest najszybciej rozwijającą się metodą pozyskiwania kandydatów. Zmienność narzędzi oraz oczekiwania, jakie budzi wykorzystanie metod teleinformatycznych w zarządzaniu, powodują, że pojawiają się liczne mity z nią związane. Tekst analizuje typologię czterech rodzajów e-rekrutacji oraz ocenia wartość poglądu, że upowszechnienie się crowdsourcingu w rekrutacji oznacza zanik firm „łowców głów”. Przytoczone są wyniki badań pozwalających na szacowanie obecnego stanu rozpowszechnienia metod e-rekrutacji w Polsce i USA.
Autor:

Bożena Gajdzik

Tytuł:Zarządzanie absencjami w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Abstrakt:
W ostatnich latach obserwowaliśmy dynamiczny rozwój nowych form organizacji pracy i metod zarządzania związanych z poszukiwaniem możliwości tkwiących w kapitale ludzkim. Jednym z nowszych obszarów badań jest zarządzanie absencjami pracowniczymi. Przedsiębiorstwa coraz częściej szacują koszty nieobecności pracowniczej i podejmują działania zapobiegawcze. W publikacji przedstawiono zagadnienia dotyczące ujęcia definicyjnego absencji, wskaźników absencji, kalkulacji kosztów oraz sposobów ograniczenia liczby dni nieobecności pracowników w pracy. Rozważania teoretyczne wzbogacono przykładami rozwiązań stosowanych w przedsiębiorstwach w celu obniżenia poziomów wskaźników absencji pracowniczej.
Autor:

Michał Chmielecki

Tytuł:Coaching dla kadry zarządzającej. Kompetencje i wiedza coacha
Abstrakt:
STUDIUM PRZYPADKU
Rozwój ekonomii opartej na wiedzy pociąga za sobą konieczność poszukiwania nowych metod i narzędzi wzmacniania procesów organizacyjnego uczenia się oraz ich weryfikację. W tym kontekście wielu badaczy wskazuje na znaczenie executive coachingu jako instrumentu wspierającego zarówno indywidualne, jak i organizacyjne procesy uczenia się. W artykule podejmuje się próbę odpowiedzi na pytanie: jakimi kompetencjami i jaką wiedzą powinien charakteryzować się executive coach. Artykuł prezentuje wyniki przeprowadzonych badań jakościowych wśród menedżerów wyższego szczebla w Polsce.
Autor:

Aleksandra Gaweł, Maciej Pietrzykowski

Tytuł:„Studium przypadku” jako metoda nauczania studentów ekonomii i zarządzania
Abstrakt:
STUDIUM PRZYPADKU
Efektywność procesu dydaktycznego jest uzależniona zarówno od przekazywanych treści, jak i od wykorzystywanych metod. Metoda „studium przypadku” jest narzędziem dydaktycznym, które włącza studentów w naukę oraz zmniejsza dystans między teorią i praktyką. Celem badania była ocena wpływu metody „studium przypadku” na rozwój kompetencji biznesowych i zaangażowania studentów. Aby zrealizować ten cel, przeprowadzono badania ankietowe wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Ich ocenie poddano wpływ tej metody na zrozumienie wiadomości teoretycznych i rzeczywistości gospodarczej, rozwijanie zdolności analitycznych, negocjacyjnych, pracy zespołowej i przywódczych oraz zaangażowanie na zajęciach. Analiza wyników pozwala zauważyć przewagę pozytywnych opinii studentów o tej metodzie. Najwyżej oceniono wpływ tej metody na zrozumienie wiadomości teoretycznych i zaangażowanie na zajęciach, a najniżej na rozwój zdolności negocjacyjnych i przywódczych.
 

KOMUNIKATY

Do góry ↑
Autor:Anna Jakubczak
Tytuł:Subiektywny a obiektywny pomiar jakości życia zawodowego na przykładzie przedsiębiorstwa produkcyjnego z sektora MŚP
W treści:
W artykule przedstawiono zagadnienie jakości życia zawodowego i jego pomiaru. Głównym celem badań było określenie możliwości wywierania wpływu na odczuwanie satysfakcji z życia zawodowego poprzez odpowiednie zarządzanie na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Badania prowadzono w małym przedsiębiorstwie produkcyjnym w 2013 r. Dane uzyskano metodą wywiadu bezpośredniego kierowanego, zastosowano kilka rodzajów kwestionariusza ankiety. Oceniono jakość życia zawodowego w obiektywny oraz subiektywny sposób, a następnie porównano wyniki. Stwierdzono, że jakość życia zawodowego w badanym przedsiębiorstwie jest zróżnicowana zarówno według przedmiotu, jak i podmiotu oceny.
Autor:Anna Lubrańska
Tytuł:Klimat organizacyjny jako wyznacznik emocjonalnych doświadczeń pracowników
W treści:
Artykuł ilustruje wzajemne relacje klimatu organizacyjnego (według koncepcji Kolba) i podmiotowych afektywnych doświadczeń pracowników. Podjęty problem zweryfikowano empirycznie. W przeprowadzonych badaniach wzięło udział 241 osób. Materiał empiryczny poddano opracowaniu statystycznemu z wykorzystaniem tabeli krzyżowej, analizy korelacji, jednoczynnikowej analizy wariancji i analizy regresji. Uzyskane dane dowodzą, iż klimat organizacyjny jest istotnym wyznacznikiem emocjonalnych (pozytywnych i negatywnych) doświadczeń pracowników. Otrzymane rezultaty pozwoliły na sformułowanie implikacji praktycznych, użytecznych wskazówek w kształtowaniu optymalnego środowiska pracy.
Autor:Teresa Chirkowska-Smolak, Jarosław Grobelny
Tytuł:Wykorzystanie metod doboru personelu oraz przekonania profesjonalistów na temat ich trafności prognostycznej
W treści:
Celem prezentowanego w artykule badania była analiza wykorzystywania metod doboru personelu w polskich przedsiębiorstwach oraz przekonań profesjonalistów na temat trafności prognostycznej poszczególnych metod. W badaniu wzięło udział 182 osób, które zajmowały się w swoich przedsiębiorstwach rekrutacją i selekcją personelu (np. specjaliści HR, menedżerowie). Wyniki wskazują, że najpopularniejszą i często jedyną metodą doboru jest typowy wywiad (rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana w tradycyjny sposób). Inne stosowane metody to testy wiedzy, assessment centre oraz referencje. Najwyżej badani oceniali trafność próbek pracy, testów wiedzy specjalistycznej oraz typowego wywiadu. Porównanie tych ocen z wartością prognostyczną różnych metod prezentowaną w literaturze przedmiotu pokazuje, że badani (również profesjonaliści HR) często przeceniają nieskuteczne metody oraz nie doceniają tych, które są wysoce trafne, ale trudne w zastosowaniu.
Autor:Milena Gojny
Tytuł:Testy psychologiczne w polskich organizacjach. Analiza oferty
W treści:
Testy psychologiczne, jako metoda wykorzystywana w ocenianiu personelu w ostatnich dziesięcioleciach, zyskują na popularności, a firmom consultingowym przynoszą stałe zyski, rosnące każdego roku nawet do 10% (Carless, 2009; Woods, Savino, 2007). Na rynku jest coraz większy wybór narzędzi do diagnozy osobowości (Stabile, 2002). Niniejszy artykuł stanowi próbę wstępnego rozpoznania stanu wykorzystania testów psychologicznych w Polskich firmach w oparciu o badania empiryczne.
 

PORTFEL METOD I NARZĘDZI

Do góry ↑
Autor:Marzena Syper-Jędrzejak
Tytuł:Narzędzia wspierania równowagi praca-życie – wybrane przykłady z praktyki gospodarczej
W treści:
Artykuł koncentruje się na kwestii zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym pracownika. Równowagę taką wspierać mogą rozmaite instrumenty, między innymi: zapewnianie elastycznych warunków pracy, zapewnianie szeroko pojętej pomocy i wsparcia z obszarów pozazawodowych, typu: kultura, rekreacja, zdrowie, pomoc w opiece nad dziećmi itp. Ilustracją prowadzonych rozważań jest przykład dwóch firm z regionu łódzkiego, stosujących różne instrumenty z zakresu W-LB.
Autor:Monica Ponce Jakubowska
Tytuł:Szacowanie wartości kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa. Zaproszenie do udziału w projekcie PARP
W treści:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie rusza z projektem „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa”. W ramach nowej inicjatywy powstanie innowacyjne narzędzie do pomiaru wartości kapitału ludzkiego (NKL). Będzie to pierwsze tego typu kompleksowe rozwiązanie dostosowane zarówno do potrzeb mikro, małych, średnich i dużych firm, jak i specyfiki polskiego rynku. Na obecnym etapie projektu prowadzone są testowe wdrożenia narzędzia. Jego finalny kształt powstanie na bazie wniosków zebranych z 20 poddanych testom firm. Działanie NKL planuje przetestować również samo Biuro Zarządzania Kadrami PARP. Zachęcamy do zgłaszania swoich przedsiębiorstw do procesu testowania, które posłużą nam jako materiał badawczy i będą stanowiły niezwykle istotny wkład w finalny kształt NKL. Wszystkie firmy otrzymają wsparcie w postaci szkoleń prowadzonych przez ekspertów SGH z zakresu wykorzystania narzędzia.
 

RECENZJE I OMÓWIENIA

Do góry ↑
Autor recenzjiTytuł i autorzy recenzowanej publikacji
Alicja MiśAktywność twórcza a pracoholizm. Jak utrzymać kapitał kreatywności pracowników, Anna Lipka, Stanisław Waszczak i Alicja Winnicka-Wejs, 2013
 

Z WITRYNY WYDAWNICZEJ

Do góry ↑
Autor opracowaniaWybór publikacji z dziedziny
Ewa WyglądałaZarządzanie zasobami ludzkimi. Wybór literatury
 

KRONIKA. INFORMACJE

Do góry ↑
Autor opracowaniaTytuł informacji
Jarosław Chybicki Podsumowanie XI Forum Zarządzania Kompetencjami
Magdalena KrakowczykKsiężycowa rekrutacja i nowe kierunki rozwoju branży zatrudnienia
Koszyk
Koszyk jest pusty
NOWOŚCI
KSIĄŻKI
CZASOPISMA
Dwumiesięcznik ZZL
CZASOPISMA
Polityka Społeczna
Polityka Społeczna
INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE
Księgarnia Leki
KODEKS 2002 Sp. z o.o.
DOM HANDLOWY ABC - WŁADYSŁAW KONDEJ
HURTOWNIA P.W. AVA - SŁAWOMIR KOC
BIBLIOFIL - ANNA JONCZYK-SZPAROWSKA
GŁÓWNA KSIĘGARNIA NAUKOWA IM. B. PRUSA
RUCH S.A.
GARMOND PRESS
KOLPORTER
G.L.M. GAJEWSKI&MORAWSKI
Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
e-mail: wydawnictwa@ipioss.com.pl

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu obsługi Księgarni Internetowej. Jeœli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. Sugerujemy jednak aby nie wyłączać zapisywania plików cookies dla księgarni, ponieważ uniemożliwi to korzystanie z koszyka zakupów.   

   Zgadzam się         Polityka cookies

Polityka cookies