|
| Jeżeli nie jesteś zarejestrowany, możesz to zrobić | |
| |
W numerze Wspomnienia o Profesorze Kazimierzu Doktorze, autor: Zespół kolegium redakcyjnego
Profesor Kazimierz Doktór (1935–2016, autor: Danuta Walczak-Duraj
SŁOWNIK POJĘĆ ZZL, autor: Aldona Andrzejczak
Od redakcji - Aldona Andrzejczak |
ARTYKUŁY | Autor: | | Tytuł: | Problemy zarządzania zasobami ludzkimi w szkołach w opinii nauczycieli | Abstrakt: | Celem artykułu jest zdiagnozowanie głównych problemów ZZL w polskiej szkole. Realizacja tak postawionego celu wymagała zwrócenia uwagi na specyfikę zarządzania pracownikami w polskiej szkole oraz potrzebę refleksyjnego stosowania instrumentów ZZL. W artykule, na podstawie analizy wypowiedzi nauczycieli na temat głównych problemów zarządzania pracownikami, sformułowano najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed ZZL w szkole. W większości odnoszą się one do systemu motywacyjnego i sposobu przyznawania dodatku motywacyjnego, choć poruszają też kwestie rozbudowy oceny okresowej i profesjonalizacji doboru zawodowego | Autor: | | Tytuł: | Szkolna polityka kadrowa polskich gmin a wyniki egzaminacyjne | Abstrakt: | Istotnym elementem polityki państwa jest poszukiwanie efektywnych metod poprawiania jakości kapitału ludzkiego społeczeństwa. Kadra pedagogiczna pełni bardzo istotną rolę transmisyjną w kreowaniu kapitału ludzkiego społeczeństwa, właściwym zatem kierunkiem poszukiwań jest racjonalna edukacyjna polityka kadrowa.
W niniejszej pracy zastosowano metodę Data Envelopment Analysis (DEA) do zbadania zależności pomiędzy stopniem awansu zawodowego nauczycieli gimnazjów a wynikami egzaminacyjnymi uczniów, mierzonymi tzw. surowymi wynikami egzaminacyjnymi oraz edukacyjną wartością dodaną.
Przeprowadzone badania wskazują na brak silnego związku pomiędzy stopniem awansu zawodowego nauczycieli a wynikami egzaminacyjnymi uczniów. | Autor: | | Tytuł: | Kształtowanie potencjału nauczycielskiego w kontekście innowacyjności polskich placówek oświatowych | Abstrakt: | Wiele dyskusji poświęca się współcześnie problemowi uwarunkowań innowacyjności organizacji i jednostek. Uwaga badaczy skupia się jednak głównie na organizacjach biznesowych. Dlatego też przedmiotem zainteresowania w niniejszym artykule uczyniono instytucje oświatowe. Celem artykułu – w jego warstwie teoriopoznawczej – jest analiza działań personalnych, podejmowanych w szkołach w kontekście kształtowania potencjału innowacyjności nauczycieli. Celem metodycznym stało się opracowanie narzędzia diagnozowania praktyk stosowanych w analizowanym obszarze. Wreszcie cel utylitarny obejmuje dostarczenie wskazówek dla dyrektorów szkół oraz autorów programów szkoleń i studiów z zarządzania placówkami oświatowymi. | Autor: | | Tytuł: | Nauczycielski model kompetencyjny – odpowiedź na współczesne wyzwania | Abstrakt: | Jednym z kluczowych zadań dyrektora placówki oświatowej jest zatrudnianie na stanowisko nauczyciela. Od tego, jakim człowiekiem jest nauczyciel, jakie kompetencje posiada i czy potrafi je wykorzystać w pracy nauczycielskiej, zależy rozwój ucznia i szkoły jako organizacji odpowiedzialnej za realizację nowoczesnej edukacji. W artykule autorka przedstawia wybrane kompetencje nauczycielskie, będące wyrazem spojrzenia na nauczyciela współczesnej szkoły. Model kompetencji dla nauczycielskiej grupy zawodowej może stanowić odpowiedź na wizję i oczekiwania wobec zawodu nauczyciela, a przede wszystkim wyposażyć dyrektora szkoły w wielofunkcyjne narzędzie służące do efektywnej polityki kadrowej. | Autor: | | Tytuł: | Zarządzanie zasobami ludzkimi w wyższej uczelni | Abstrakt: | Artykuł stanowi próbę ukazania miejsca i roli, jaką pełni zarządzanie zasobami ludzkimi w wyższej uczelni. Autor ukazuje wzajemne relacje między strukturami gospodarczymi i pozagospodarczymi, których częścią są właśnie uczelnie. Stawia pytanie, czy dobre praktyki w zakresie ZZL stają się rzeczywistością organizacji, takich jak uniwersytety. Następnie, analizuje wybrane strategie rozwoju uczelni, w szczególności w zakresie funkcji personalnej, poszukując ich charakterystycznych cech. Artykuł kończy konstatacja, że polskie uczelnie publiczne podjęły pierwsze kroki ku unowocześnieniu modelu zarządzania. Są to kroki świadome i planowe. Otwartą kwestią pozostaje jedynie to, czy zdołają utrzymać raz obrany kurs | Autor: | | Tytuł: | Uczelniane centra doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich | Abstrakt: | Celem artykułu jest zarysowanie roli, jaką pełnią centra dydaktyki akademickiej w nabywaniu i doskonaleniu kompetencji do nauczania w uczelni wyższej. Zamiarem jest pokazanie idei centrów oraz zadań, jakie realizują one w procesie rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. W związku z przyjętym celem autorka nakreśli współczesne rozumienie kompetencji nauczycieli, pokazując ich obszary oraz kryteria oceny, a także postawy nauczycieli wobec własnych umiejętności dydaktycznych i sposobu ich doskonalenia. Na tym tle zostanie zaprezentowana koncepcja centrów dydaktyki akademickiej. Koncepcja ta dostarcza argumentów i uzasadnia tworzenie systemowego, instytucjonalnego wsparcia rozwoju zawodowego także polskich nauczycieli akademickich. W artykule stawiana jest teza, iż centra dydaktyki akademickiej mogą być katalizatorem rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli szkół wyższych. | | | Autor: | Emilia Mielniczuk, Mariola Łaguna, Andrzej Januszewski, Małgorzata Artymiak | Tytuł: | Kwestionariusz Motywacji do Podejmowania Szkoleń | W treści: | Artykuł prezentuje „Kwestionariusz motywacji do podejmowania szkoleń”, pozwalający na diagnozę trzech typów motywacji: wewnętrznej, zewnętrznej i amotywacji, definiowanych zgodnie z teorią autodeterminacji Ryana i Deciego. Wyniki konfirmacyjnej analizy czynnikowej na próbie 155 pracowników potwierdziły trafność modelu hierarchicznego, ujmującego trzy wymiary motywacji do podejmowania szkoleń wraz z sześcioma podwymiarami. Poszczególne typy motywacji wykazują przewidywane związki z intencją i planem podejmowania szkoleń, co potwierdza trafność metody. Wskaźniki rzetelności skal pozwalają na ich wykorzystywanie w badaniach naukowych i analizie wyników grupowych, na przykład w analizie potrzeb szkoleniowych, działaniach doradczych. | |
| Autor opracowania | Wybór publikacji z dziedziny | Ewa Wyglądała | Zarządzanie zasobami ludzkimi w instytucjach edukacyjnych | | | Autor opracowania | Tytuł informacji | Maria Pychota | XXIII Kongresu Kadry. W pogoni za pracownikiem… | |
| |
| Koszyk jest pusty | NOWOŚCI | KSIĄŻKI | | | CZASOPISMA | Dwumiesięcznik ZZL | | CZASOPISMA | Polityka Społeczna | | INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE | | |
| |