STRONA GŁÓWNA IPiSS      
Książki
Szybkie szukanie wg:
tytułu
autora
sygnatura
Czasopisma
Dwumiesięcznik ZZL
Szybkie szukanie wg:
rok
nr/rok
archiwa
Logowanie
Pseudonim/Login
Hasło:
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany,
możesz to zrobić
Zarejestruj się
   PUBLIKACJE
   
Karta książki
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI KREOWANIE NOWOCZESNOŚCI Raport 2007
Tytuł:ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI KREOWANIE NOWOCZESNOŚCI Raport 2007
Autor:Bogusława Urbaniak, Piotr Bohdziewicz
Sygnatura:160M/SiM/1007
Kategoria: Rynek Pracy, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Zarządzanie Zasobami
Cena: 33,60 PLN z VAT
Nakład wyczerpany.
Wersja elektroniczna wkrótce w sprzedaży.

wydawnictwa@ipiss.com.pl

Krótki opis treści:

Ludzie i ich talenty coraz częściej decydują o kondycji organizacji w wymiarze strategicznym. To przekonanie nabiera znaczenia wraz ze wzrostem rangi kapitału ludzkiego w rozwijającej się gospodarce opartej na wiedzy. Dlatego należy stale rozwijać umiejętności zarządzania zasobami ludzkimi, z uwagi na jego decydujące znaczenie dla poprawy konkurencyjności organizacji. Poglądy te zyskują coraz więcej zwolenników wśród polskich firm. W kolejnej, już VIII edycji konkursu Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi wzięły udział organizacje, które podzielają ten pogląd i wierzą, że ciągłe doskonalenie zarządzanie zasobami ludzkimi może stać się kluczem do ich sukcesu.
Oddajemy do Państwa rąk raport, który przedstawia uczestników, którzy zostali zakwalifikowani do II etapu konkursu LZZL. Organizacje te mierzą wysoko i mają pełną świadomość tego, że bez profesjonalnego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi trudno im będzie osiągnąć ambitne cele biznesowe. Chcąc lepiej zaspokoić potrzeby swoich klientów i wypełnić przyjętą misję, dążą do profesjonalizacji tego obszaru zarządzania, starając się jednocześnie sprostać wzrastającym wymaganiom środowiska społecznego.
Zmienia się otoczenie, w którym przychodzi działać polskim organizacjom. Niedawny rynek pracodawcy, który dawał komfort w doborze pracowników i kształtował dość swobodne podejście do niektórych funkcji w obszarze zzl powoli, w odniesieniu do pewnych segmentów rynku, zmienia się w rynek pracownika. Organizacje będą coraz częściej zmuszone do konkurowania między sobą nie tylko, jak dotychczas, o wybitne talenty, ale w ogóle o solidnych, dobrych pracowników. Sami pracownicy będą decydować, jaką wybrać organizację. Z pewnością wybiorą te, w których żywi się przekonanie, że zasoby ludzkie to niepowtarzalne aktywa, które należy rozwijać. Profesjonalizm w zzl pomoże zrozumieć i rozwiązać pojawiające się nowe problemy, jak choćby wyzwania demograficzne. Ale obecny, ósmy rok konkursowy jeszcze nie odnotował nadchodzących zmian. Przypomnijmy zasady konkursu Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Mimo że jest to już ósmy raport i uważni Czytelnicy poprzednich raportów doskonale je znają, jednak po opracowanie mogą sięgnąć także osoby, dla których wiedza na ten temat będzie nowa.
Założeniem konkursu jest propagowanie najlepszych praktyk z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Nie chodzi przy tym o perfekcyjne odwzorowanie teoretycznych postulatów, ale o ukazanie tego, co firmy wypracowały we własnym zakresie, będą też twórczo zaadaptowały, aby skutecznie i nowocześnie zarządzać zasobami ludzkimi. Konkursowi przyświeca idea poszukiwań najlepszych wzorców, które byłyby godne naśladowania. Jednocześnie, chcemy pokazać, że każda organizacja, niezależnie od profilu swojej działalności, wielkości czy formy własności jest w stanie doskonalić swoje praktyki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i w ten sposób efektywniej realizować swoje zamierzenia organizacyjne ku satysfakcji wszystkich interesariuszy. Podstawowym celem konkursu jest bowiem zachęcanie funkcjonujących w Polsce organizacji do podnoszenia własnych standardów na polu zarządzania zasobami ludzkimi, które przyczyniają się do wzrostu efektywności ich działania oraz konkurencyjności rynkowej. Formuła konkursu polega na nagradzaniu i wyróżnianiu organizacji wykazujących się najbardziej nowoczesnymi rozwišzaniami, które wspierajš ich starania o wzrost skuteczności w działaniu. Ważne jest to, że w konkursie nie ma wygranych i przegranych. Wyłaniani sš tylko najlepsi spośród tych, którzy pozytywnie przeszli oceny audytowe i tym samym potwierdzili swój wysoki standard w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.
Każda edycja konkursu przebiega dwufazowo. Po zgłoszeniu się organizacji do konkursu, pierwszym krokiem na drodze do finału jest wypełnienie ankiety samooceny własnych praktyk, stosowanych rozwiązań oraz najznaczniejszych osišgnięć w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Druga faza konkursu to weryfikowanie, drogą wywiadów audytowych, informacji podawanych przez uczestników. Mają one określić stopień zbieżności danych deklarowanych z danymi faktycznymi a także dostarczyć szeregu dodatkowych informacji, które naświetlają kontekst zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnych warunkach. W corocznych raportach opracowywanych na podstawie informacji umieszczonych w ankietach samooceny przez uczestników każdej z edycji konkursu brane są pod uwagę te organizacje, które zakwalifikowały się do II etapu. W 2007 r. do drugiego etapu konkursu zakwalifikowało się 15 organizacji z całego kraju. Byli to reprezentanci aż 9 województw, najwięcej uczestników zgłosiło się z województwa mazowieckiego, a następnie dolnośląskiego, wielkopolskiego i małopolskiego. Nadal brakuje reprezentantów ze wschodniej czę�ci kraju. Liczebność uczestników zakwalifikowanych do II etapu nie jest duża, ale wszyscy reprezentowali bardzo wysoki i dość wyrównany poziom w zakresie poszczególnych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi. W grupie tej znalazły się firmy, które po raz kolejny zgłosiły swoje uczestnictwo w konkursie. Mamy więc kilka organizacji, które systematycznie stają w szranki konkursowe, doskonalśc w międzyczasie sztukę i umiejętności zarządzania zasobami ludzkimi. Trudne zadanie ma więc komisja konkursowa wybierając finalistów w grupie organizacji mierzących tak wysoko.
Do konkursu przystšpiły organizacje wielkie, liczące ponad 10 tysięcy zatrudnionych i całkiem małe, reprezentujące różne formy własności i różnorodny profil działalności - produkcję o profilu tradycyjnym oraz szeroko pojęte usługi - zarówno oparte na wiedzy jak i tradycyjne, np. handel. Budzi uznanie to, że coraz więcej jednostek administracji publicznej jest zainteresowanych poprawšš swoich standardów zarządzania zasobami ludzkimi. A więc nie tylko firmy działające w środowisku rynkowym widzą potrzebę (a być może już konieczność) doskonalenia zarządzania zasobami ludzkimi, ale również urzędy, które zajmują się działalnością na rzecz społeczno�ci lokalnej. Zapoczątkowana w V edycji konkursu nowa formuła klasyfikacji firm według stopnia nowoczesności ich profilu działania pozwoliła na dokonanie pierwszych porównań i ukazanie zarysowujących się pewnych cech charakterystycznych dla uczestników powiązanych z nowa ekonomią, odwołującą się do wiedzy i zaawansowanych technologii. Niestety, w bieżącej edycji konkursowej zabrakło firm reprezentujących nowoczesny (oparty na wiedzy) profil produkcyjny.
Autorzy badań starają się doskonalić swoje narzędzie badawcze, jakim jest ankieta samooceny i w większym stopniu niż w pierwszych edycjach konkursowych odpowiadać na zapotrzebowanie środowiska, między innymi silniej akcentować problemy społecznej odpowiedzialności biznesu a także dostrzegać szczególną rolę kierownictwa liniowego w procesach doskonalenia zarządzania zasobami ludzkimi. W raporcie, który stanowi swego rodzaju syntezę działań podejmowanych w ramach zarządzania zasobami ludzkimi przez uczestników drugiego etapu konkursu, starano się przedstawić główne kierunki, w jakich zmierzają organizacje na drodze do doskonalenia zarządzania zasobami ludzkimi. Zwrócono uwagę na najważniejsze różnice między wynikami badań podjętych w bieżącej i w poprzednich edycjach konkursu, aby w ten sposób ukazać najważniejsze zmiany, świadczące o kierunkach dokonujących się przeobrażeń w ramach zarządzania zasobami ludzkimi w firmach działających na terenie kraju. Równocześnie prowadzone analizy pozwalają na identyfikowanie tych rozwiązań organizacyjnych oraz narzędzi, które stopniowo uzyskują status dobrych i wartych propagowania standardów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.

ze wstępu

Spis treści

UWAGI WSTĘPNE
1. CHARAKTERYSTYKA AUDYTOWANYCH ORGANIZACJI
2. ORGANIZACJA FUNKCJI PERSONALNEJ
3. STRATEGIA ZARZĽDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
4. REKRUTACJA I SELEKCJA KANDYDATÓW DO ZATRUDNIENIA
5. RUCH ZATRUDNIENIA
6. OCENA PRACY
6.1. Warto�ciowanie pracy
6.2. Sformalizowane systemy ocen okresowych
7. WYNAGRADZANIE PRACOWNIKÓW
7.1. Poziom wynagrodzeń
7.2. Strategie wynagradzania
7.3. Struktura wynagrodzeń
7.4. Kategorie zaszeregowania
7.5. Kryteria podwyżek wynagrodzeń
7.6. Kryteria premiowania
7.7. Rynkowe porównania wynagrodzeń
8. ZARZĽDZANIE ROZWOJEM I KARIERAMI PRACOWNIKÓW
8. 1. Zarzšdzanie szkoleniami pracowników
8.2. Zarzšdzanie karierami pracowniczymi
9. SPOŁECZNE ŒRODOWISKO PRACY
9.1. Problemy równowagi praca-życie
9.2. Badanie klimatu organizacyjnego
10. ZBIOROWE STOSUNKI PRACY
11. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNO�Ć BIZNESU
12. DEKLAROWANE OSIĽGNIĘCIA W DZIEDZINIE ZZL
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
A. Diagnozy i wnioski ogólne
B. Diagnozy i wnioski szczegółowe
LITERATURA

Wydawnictwo, rok i miejsce wydania, seria wydawnicza

IPiSS, Warszawa 2007, seria "Studia i Monografie"

ISBN

ISBN 978-83-61125-04-4

Format, liczba stron, oprawa

B 5, 180 stron, miękka oprawa

<< Wstecz   
Koszyk
Koszyk jest pusty
NOWOŚCI
KSIĄŻKI
CZASOPISMA
Dwumiesięcznik ZZL
CZASOPISMA
Polityka Społeczna
Polityka Społeczna
INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE
Księgarnia Leki
KODEKS 2002 Sp. z o.o.
DOM HANDLOWY ABC - WŁADYSŁAW KONDEJ
HURTOWNIA P.W. AVA - SŁAWOMIR KOC
BIBLIOFIL - ANNA JONCZYK-SZPAROWSKA
GŁÓWNA KSIĘGARNIA NAUKOWA IM. B. PRUSA
RUCH S.A.
GARMOND PRESS
KOLPORTER
G.L.M. GAJEWSKI&MORAWSKI
Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
e-mail: wydawnictwa@ipioss.com.pl

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu obsługi Księgarni Internetowej. Jeœli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. Sugerujemy jednak aby nie wyłączać zapisywania plików cookies dla księgarni, ponieważ uniemożliwi to korzystanie z koszyka zakupów.   

   Zgadzam się         Polityka cookies

Polityka cookies