STRONA GŁÓWNA IPiSS      
Książki
Szybkie szukanie wg:
tytułu
autora
sygnatura
Czasopisma
Dwumiesięcznik ZZL
Szybkie szukanie wg:
rok
nr/rok
archiwa
Logowanie
Pseudonim/Login
Hasło:
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany,
możesz to zrobić
Zarejestruj się

CZASOPISMA

KARTA NUMERU

Numer/rok:Nr 2/2014
Autorzy artykułów:Stanisława Borkowska, Anna Rogozińska-Pewełczyk, Karol Kowalewski, Dariusz Sawicki, Anna Jawor-Joniewicz, Barbara Sajkiewicz, Małgorzata Niesiobędzka, Izabela Kołodziejczyk-Olczak, Dariusz Turek, Oliwia Małecka , Alicja Kulesza, Małgorzata Hasiec
Sygnatura:ZZL 2/2014
Cena: 30,45 PLN (w tym 5% VAT) 21,32 PLN (w tym 5% VAT)
   

W numerze

SŁOWNIK POJĘĆ ZZL – Anna Rogozińska-Pawełczyk, Barbara Sajkiewicz

Od redakcji - Stanisława Borkowska

ARTYKUŁY

Autor:

Stanisława Borkowska

Tytuł:Rola zaangażowania pracowników
Abstrakt:
Postępująca globalizacja i towarzyszący jej wzrost konkurencji globalnej skłania organizacje do inwestowania w rozwój technologiczny i techniczno-organizacyjny warunkujące zdobywanie przewag konkurencyjnych. Dźwignią tego rozwoju jest wzrost innowacyjności i efektywności finansowej organizacji, zależny zarówno od czynników materialnych, jak i od zasobów ludzkich, a ściślej od ich kompetencji – wiedzy, umiejętności i cech osobowościowych. Niniejsze opracowanie koncentruje się na zasobach ludzkich. Wraz z rozwojem gospodarki opartej na wiedzy rośnie znaczenie dźwigni behawioralnych, a w tym zaangażowania jako cechy pracowników, stanowiącej istotną determinantę wykorzystania ich potencjału. Zachodzi zatem konieczność zmiany tradycyjnego modelu zarządzania zasobami ludzkimi w kierunku budowy i rozwoju modelu zarządzania opartego na zaangażowaniu (engagement) pracowników. Celem niniejszego opracowania jest nie tylko wskazanie na tę konieczność, lecz też na modele i uwarunkowania jego skutecznego funkcjonowania.
Autor:

Anna Rogozińska-Pewełczyk

Tytuł:Kształtowanie postawy zaangażowania organizacyjnego
Abstrakt:
Zaangażowanie stanowi jedną z głównych determinant efektywnego funkcjonowania organizacji. Autorka podejmuje rozważania nad istotą zaangażowania pracowników w organizację. Zasadniczym celem artykułu jest prezentacja dyskusji na temat roli postawy zaangażowania i sposobów jej kształtowania w organizacjach. Skoncentrowano się na konceptualizacji pojęcia „postawa” i określeniu sposobów kształtowania postaw pracowniczych. W niniejszym opracowaniu podjęto próbę identyfikacji koncepcji istoty zaangażowania, rozumianej jako rodzaj postawy pracownika. Omówiono kształtowanie postawy zaangażowania organizacyjnego w świetle kontraktu psychologicznego. Rozważania tu zawarte skupiają się na przybliżeniu zawartości merytorycznej koncepcji kontraktu psychologicznego oraz zagadnień dotyczących wpływu wypełniania kontraktu psychologicznego na kształtowanie postawy zaangażowania organizacyjnego
Autor:

Karol Kowalewski, Dariusz Sawicki

Tytuł:Adaptacja pracownicza w Castorama Polska SA (przykład „dobrej praktyki”)
Abstrakt:
STUDIUM PRZYPADKU
Artykuł został poświęcony zagadnieniu adaptacji pracowniczej, postrzeganej jako ostatni etap procesu doboru kadr. Ukazano cele i znaczenie adaptacji społeczno-zawodowej pracowników w polityce personalnej organizacji. W kolejnej części opracowania zaprezentowano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród wybranej części kadry sieci sklepów Castorama Polska SA. Głównym celem opisywanych badań jest konfrontacja założeń programu adaptacji pracowniczej, który funkcjonuje w badanym podmiocie, z opiniami badanych pracowników na jego temat. Artykuł kończą wnioski obejmujące weryfikację stawianych hipotez badawczych.
Autor:

Anna Jawor-Joniewicz

Tytuł:Budowanie zaangażowania pracowników na przykładzie DHL Express (Poland) Sp. z o.o.
Abstrakt:
STUDIUM PRZYPADKU
Artykuł koncentruje się na problematyce budowania zaangażowania pracowników. Jego celem jest prezentacja wybranych praktyk stosowanych w tym zakresie przez firmę DHL Express (Poland) Sp. z o.o., której wysoki poziom zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) potwierdzają m.in. wyróżnienia w konkursie „Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi”. Analizie, z uwzględnieniem ich pozytywnego wpływu na budowanie zaangażowania osób zatrudnionych, zostały poddane m.in. rozwiązania w obszarze partycypacji pracowniczej, przywództwa, komunikacji wewnętrznej, wynagradzania, rozwoju oraz kształtowania kultury organizacyjnej.
Autor:

Barbara Sajkiewicz

Tytuł:Budowa zaangażowania pracowników jako cel strategiczny MAN Bus Sp. z o.o.
Abstrakt:
STUDIUM PRZYPADKU
Artykuł zawiera opis studium przypadku firmy MAN Bus Sp. z o.o., skoncentrowany na sposobach kształtowania zaangażowania pracowników. Zaangażowanie jest w opisywanej firmie traktowane jako cel priorytetowy i dlatego nadano mu wysoką rangę w strategii biznesowej firmy oraz podporządkowano mu strategię personalną. W artykule przestawiono także zaangażowanie pracowników w kontekście jego wartości dla organizacji.
 

KOMUNIKATY

Do góry ↑
Autor:Małgorzata Niesiobędzka
Tytuł:Sprawiedliwość proceduralna a zaangażowanie pracowników
W treści:
Celem badań własnych było ustalenie związków między poczuciem sprawiedliwości proceduralnej a przywiązaniem do organizacji. Badania przeprowadzono w grupie 300 pracowników różniących się długością stażu pracy. Uzyskane wyniki potwierdziły przyjęte założenia. Poczucie sprawiedliwości proceduralnej jest istotnym predyktorem wszystkich trzech komponentów przywiązania organizacyjnego: afektywnego, normatywnego oraz trwania. Staż pracy ma istotne znaczenie w przypadku przywiązania afektywnego i trwania.
Autor:Izabela Kołodziejczyk-Olczak
Tytuł:Zaangażowania pracowników w różnym wieku
W treści:
Zaangażowanie jest ważkim obszarem zarządzania. Istnieją sposoby na zwiększenie stopnia zaangażowania pracowników – ich rozpoznanie było punktem wyjścia badań prowadzonych przez Katedrę Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Następnie obszary newralgiczne związane z: przepływem informacji, komunikacją interpersonalną, awansowaniem i wynagradzaniem pracowników, przeanalizowano w jednym z urzędów w kontekście zarządzania międzygeneracyjnego. W tej drugiej fazie badania powstały wnioski i rekomendacje usprawniających praktyk. Znaczna ich część miała charakter „miękki”, niemal nie generujący dodatkowych kosztów.
 

PORTFEL METOD I NARZĘDZI

Do góry ↑
Autor:Dariusz Turek
Tytuł:Promowanie sprawiedliwości organizacyjnej poprzez praktyki ZZL
W treści:
Jedną z ważnych determinant zaangażowania w pracę jest subiektywne poczucie pracowników, że są w środowisku zawodowym traktowani sprawiedliwie. Dlatego też celem artykułu uczyniono przedstawienie i omówienie głównych metod, które mogą zostać wykorzystane w promowaniu „sprawiedliwości organizacyjnej”. Do metod tych zaliczono: „sprawiedliwe” praktyki rekrutacyjne i derekrutacyjne, kreowanie „sprawiedliwego” systemu motywowania i wynagradzania, tworzenie „sprawiedliwych” systemów komunikacji, a także szkolenia pracowników. Wskazano także konsekwencje behawioralne, jakie mogą wynikać z implementacji tych metod.
 

RECENZJE I OMÓWIENIA

Do góry ↑
Autor recenzjiTytuł i autorzy recenzowanej publikacji
Oliwia Małecka Marcin Łączyński, współpraca: Jerzy Niwiński [2013], Gry szkoleniowe – praktyczny przewodnik
 

Z WITRYNY WYDAWNICZEJ

Do góry ↑
Autor opracowaniaWybór publikacji z dziedziny
Alicja KuleszaZarządzanie poprzez zaangażowanie (wybór literatury 2011–2013)
 

KRONIKA. INFORMACJE

Do góry ↑
Autor opracowaniaTytuł informacji
Małgorzata HasiecKongres Kadry. Kierunek: innowacje
Koszyk
Koszyk jest pusty
NOWOŚCI
KSIĄŻKI
CZASOPISMA
Dwumiesięcznik ZZL
CZASOPISMA
Polityka Społeczna
Polityka Społeczna
INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE
Księgarnia Leki
KODEKS 2002 Sp. z o.o.
DOM HANDLOWY ABC - WŁADYSŁAW KONDEJ
HURTOWNIA P.W. AVA - SŁAWOMIR KOC
BIBLIOFIL - ANNA JONCZYK-SZPAROWSKA
GŁÓWNA KSIĘGARNIA NAUKOWA IM. B. PRUSA
RUCH S.A.
GARMOND PRESS
KOLPORTER
G.L.M. GAJEWSKI&MORAWSKI
Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
e-mail: wydawnictwa@ipioss.com.pl

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu obsługi Księgarni Internetowej. Jeœli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. Sugerujemy jednak aby nie wyłączać zapisywania plików cookies dla księgarni, ponieważ uniemożliwi to korzystanie z koszyka zakupów.   

   Zgadzam się         Polityka cookies

Polityka cookies