|
| Jeżeli nie jesteś zarejestrowany, możesz to zrobić | |
| |
W numerze Słownik pojęć ZZL - Stanisława BorkowskaOd redakcji - Stanisława Borkowska |
ARTYKUŁY | Autor: | Anna Lipka, Alicja Winnicka-Wejs, Jan Acedańsk | |
| Tytuł: | Różnice między– i pozapokoleniowe w lojalności – metody diagnozy | Abstrakt: | W artykule scharakteryzowano osiem metod badania lojalności: diagnozę jej natężenia, motywów i dynamiki; diagnozę jej typów; badanie zadowolenia z pracy; analizę wartości życiowej pracowników; personalne SWOT; analizę kohortową; badanie ryzyka lojalnościowego; badanie pracowniczych programów lojalnościowych, przedstawiając wyniki własnych badań empirycznych dotyczących niektórych z nich. Metody te mogą uwidaczniać między– i pozapokoleniowe różnice w lojalności. | Autor: | | Tytuł: | Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi | Abstrakt: | Artykuł zawiera charakterystykę pokolenia Y na tle innych pokoleń pracowników. Na podstawie wyników badań empirycznych przedstawiono mocne i słabe strony oraz oczekiwania wobec pracy tej grupy pracowników. Prowadzone rozważania skoncentrowano na wskazaniu kierunków zmian w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, uwzględniających specyfikę pokolenia Y. Proponowane rozwiązania zobrazowano przykładami dobrych praktyk stosowanych w jednej z wiodących firm informatycznych. | Autor: | | Tytuł: | Płaca zasadnicza narzędziem ZZL | Abstrakt: | Celem artykułu jest próba wyjaśnienia funkcji płacy zasadniczej, jaką pełni ona w stosunku kontraktowym między właścicielami organizacji produkcyjnej a jej pracownikami. W oparciu o teorię systemu społecznego Talcotta Parsonsa zostały wyróżnione cztery poziomy jego analizy. W badaniu posłużono się kryteriami zróżnicowania społecznego, dla których podstawą jest socjologiczna teoria własności Stanisława Kozyra-Kowalskiego. Wskazano ekonomicznych beneficjentów stanów równowagi, inflacji i deflacji w wymianie wkładów i wytworów między stronami omawianego stosunku kontraktowego. | Autor: | | Tytuł: | Action learning i jego granice | Abstrakt: | Action learning, jako metoda uczenia bazująca na wykorzystaniu refleksji w oparciu o działania realizowane pod pełnym obciążeniem naturalnego kontekstu życia codziennego, jest słabo znana w polskiej literaturze z zakresu zarządzania. Celem tekstu jest prezentacja tej metody oraz dyskusji definicyjnych, jakie pojawiają się od 30 lat w literaturze anglosaskiej. Dodatkowo zostanie zaprezentowane jej precyzyjne rozróżnienie od innych metod rozwoju, które wykorzystują refleksję grupową, a mianowicie uczenia opartego na projektach oraz na problemach. Rozważania definicyjne zilustrowane zostaną opisem przypadku – interwencji mającej zwiększać szanse zatrudnieniowe młodzieży wiejskiej trwale pozostającej poza rynkiem pracy – w którym wykorzystano omawiane trzy metody rozwoju indywidualnych kompetencji. | Autor: | | Tytuł: | Dysfunkcjonalne zachowania pracowników. Zarys problematyki | Abstrakt: | W artykule opisano istotę i przejawy dysfunkcjonalnych zachowań pracowników, a także znaczenie tego typu patologii dla funkcjonowania organizacji.
Autor dokonał charakterystyki i zdefiniowania zachowań patologicznych wśród pracowników, a także opisał najczęściej występujące przykłady takich zachowań, w tym: mobbing i bullying, molestowanie seksualne, kradzieże pracownicze oraz uzależnienia. | Autor: | Agnieszka Jóźwik, Anna Baczyńska, Anna Bugalska | |
| Tytuł: | Obraz „talentu” w firmie farmaceutycznej w kontekście Modelu Renzulliego | Abstrakt: | STUDIUM PRZYPADKU
Poniższy artykuł jest studium przypadku obrazu „talentu” w firmie farmaceutycznej w kontekście modelu Renzulliniego. W badaniu potwierdzono relacje pomiędzy badanymi wymiarami a cechami „talentu”, określonymi w modelu. Do weryfikacji założeń użyto testów psychologicznych oraz badania Development Center (DC). | Autor: | Agnieszka Piotrowska-Piątek | |
| Tytuł: | Rozwój zasobów ludzkich w jednostkach administracji publicznej. Urząd Statystyczny w Kielcach | Abstrakt: | STUDIUM PRZYPADKU
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wybranych dobrych praktyk z zakresu doskonalenia zawodowego pracowników w Urzędzie Statystycznym w Kielcach. W części teoretycznej artykułu omówiono: istotę, uwarunkowania, formy oraz znaczenie rozwoju zawodowego pracowników. Scharakteryzowano podstawy polityki szkoleniowej w jednostkach administracji publicznej. W części empirycznej przedstawiono programy dzielenia się wiedzą realizowane w Urzędzie Statystycznym w Kielcach. Zaprezentowano również wyniki badań własnych dotyczące oceny przez pracowników tych programów. Z przeprowadzonych analiz wynika, że programy te spotykają się z bardzo dużą akceptacją ze strony pracowników, którzy traktują je nie tylko jako metodę doskonalenia własnych kompetencji zawodowych, ale również odczytują je jako instrument kształtowania właściwych i pożądanych postaw w relacjach z zakładem pracy. | | | Autor: | Krystyna Adamska | Tytuł: | Milczenie w organizacji. Rola uważności społecznej i czynników kontekstowych | W treści: | W artykule przedstawione zostały wyniki badań nad milczeniem w organizacji, rozumianym jako świadome powstrzymywanie się od zabierania głosu w sytuacji dostrzeżonych nieprawidłowości w organizacji. Znaczenie badań nad milczeniem ujawnia się zarówno w sferze produktywności, jak i etyki. Koszty milczenia, a w tym mniejsza innowacyjność, spadek efektywności zespołów oraz kreatywności jednostek skłaniają do rozpoznania czynników modyfikujących rozmiary milczenia. Mają one charakter zarówno indywidualny, jak i kontekstowy. Uważność społeczna, czyli skłonność jednostki do takiego działania, które wyraża zrozumienie dla potrzeby autonomii innych ludzi oraz nastawienie na dobro innych ludzi, stanowi czynnik indywidualny. W ramach czynników kontekstowych wyróżniono ocenę zaangażowania kierownika w pracę, dokonywaną przez podwładnego, zajmowaną pozycję w hierarchii władzy oraz rodzaj zatrudnienia. Wyniki badań przeprowadzonych na pracownikach różnych firm wskazują na redukcję milczenia u osób uważnych społecznie oraz osób zajmujących stanowiska kierownicze. Milczenie rośnie wraz ze spadkiem zaangażowania przełożonego w pracę. Jeżeli milczenie jest motywowane nastawieniem na ochronę własnej grupy, to jego wielkość rośnie w przypadku umowy na czas ograniczony. | Autor: | Osobowościowe i kompetencyjne predyktory stylów kierowania menedżera | Tytuł: | Aleksandra Peplińska, Piotr Połomski, Michał Bajko | W treści: | Teorie stanowiące podstawę tworzonych klasyfikacji stylów kierowania oraz wyjaśniania relacji na linii przełożony – podwładny na przestrzeni lat sukcesywnie odchodziły od tezy, iż właściwości menedżera stanowią jedyny czynnik determinujący podejmowane przez niego style zarządzania ludźmi. Współcześnie stosunkowo dużą popularnością cieszą się tzw. sytuacyjne teorie kierowania, uwzględniające, poza zmiennymi podmiotowymi menedżera, inne czynniki związane na przykład z podwładnymi, organizacją czy rodzajem zadania. Prezentowane badanie miało na celu zweryfikowanie, w jakim zakresie zmienne wynikające z właściwości menedżera mogą stanowić istotne predyktory podejmowanych stylów kierowania i zarządzania podwładnymi. Objęło ono łącznie 128 menedżerów obojga płci średniego i wyższego szczebla zarządzania. Wyniki przeprowadzonych badań pokazały, iż zmienne osobowościowe i kompetencyjne odgrywają istotną rolę w podejmowaniu stylów kierowania. | | | Autor: | Przemysław Kabalski | Tytuł: | Księgowy jako zawód konwencjonalny – dekonstrukcja stereotypu | W treści: | Zgodnie z teorią J. Hollanda dotyczącą struktury preferencji i zainteresowań zawodowych, wyróżnia się sześć podstawowych (czystych) typów osobowości zawodowej, księgowi są w tej klasyfikacji zaliczani do typu konwencjonalnego. Do niedawna osoba o takiej charakterystyce rzeczywiście odpowiadała specyfice pracy księgowego. Jednak pod wpływem Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), które są obecnie podstawą sprawozdawczości finansowej w Polsce, Europie i niemal na całym świecie, wymagania wobec osób pracujących w dziedzinie rachunkowości zmieniły się diametralnie. W nowych warunkach zaklasyfikowanie księgowego do zawodów konwencjonalnych jest błędne. Księgowy powinien być raczej typem przedsiębiorczym. W tym zawodzie będą ponadto bardzo przydatne niektóre predyspozycje typu badawczego, a nawet artystycznego. Postulowane w artykule zaprzestanie zaliczania księgowych do zawodów konwencjonalnych ma znaczenie nie tylko teoriopoznawcze, ale także praktyczne | |
| Autor recenzji | Tytuł i autorzy recenzowanej publikacji | Adela Barabasz | Elżbieta Kowalczyk [2014], Człowiek – organizacja – kariera. Siła psychologii stosowanej | | | Autor opracowania | Wybór publikacji z dziedziny | Ewa Wyglądała | Nowości wydawnicze w dziedzinie ZZL | | | Autor opracowania | Tytuł informacji | Tomasz Sapeta | IX Krakowskie Forum Wynagrodzeń | Ewa Beck-Krala, Katarzyna Klimkiewicz | Konferencja „Zmiany demograficzne, społeczne i gospodarcze w Polsce i Europie wyzwaniem dla nauki i praktyki zarządzania” | Barbara Sajkiewicz, Anna Jawor-Joniewicz | Podsumowanie XV edycji konkursu Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi | |
| |
| Koszyk jest pusty | NOWOŚCI | KSIĄŻKI | | | CZASOPISMA | Dwumiesięcznik ZZL | | CZASOPISMA | Polityka Społeczna | | INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE | | |
| |