|
| Jeżeli nie jesteś zarejestrowany, możesz to zrobić | |
| |
W numerze Słownik pojęć ZZL Aldona Andrzejczak
Od redakcji - Aldona Andrzejczak |
ARTYKUŁY | Autor: | Janusz Strużyna, Izabela Marzec | |
| Tytuł: | Czynniki sukcesu zawodowego w organizacjach publicznych. Przegląd stanowisk teoretycznych | Abstrakt: | W opracowaniu autorzy podejmują próbę wykorzystania koncepcji organizacji, zawodu i organizacji publicznej do rozwinięcia wiedzy na temat czynników kształtujących sukces zawodowy. Dla realizacji celów artykułu zastosowano prosty schemat dedukcyjnego wnioskowania. W efekcie porównania treści wymienionych powyżej pojęć otrzymano osiem potencjalnych wzorów organizacji. Każdy z nich tworzy inny zbiór czynników warunkujących sukces zawodowy. Wyniki studiów literatury wskazują, że wartościowe byłoby empiryczne sprawdzenie kilku propozycji, np. o naturalnej ewolucji koncepcji sukcesu zawodowego pracowników w polskich organizacjach publicznych. Artykuł pozwala wypełnić istniejącą w teorii ZZL lukę poznawczą w zakresie zagadnień dotyczących czynników organizacyjnych sukcesu zawodowego pracowników w sektorze publicznym. | Autor: | Aldona Frączkiewicz-Wronka, Agata Austen | |
| Tytuł: | Menedżerowie w organizacjach publicznych – w kierunku zwiększania zatrudnialności | Abstrakt: | Zmiany, jakim podlega sektor publiczny, powodują, że zmniejsza się bezpieczeństwo zatrudnienia pracowników. Zwiększają się natomiast wymagania wobec pracowników, w tym menedżerów organizacji publicznych. Obecnie powszechnie postrzega się menedżerów organizacji publicznych jako mniej kompetentnych niż menedżerowie organizacji niepublicznych. Dla publicznych tych ostatnich stanowi to poważne wyzwanie w obszarze ich zatrudnialności czy też potencjału kariery. W dobie sieciowości i zacierania się granic między organizacjami szczególnego znaczenia nabierają kompetencje w zakresie nawiązywania współpracy z partnerami instytucjonalnymi z różnych sektorów, a także zarządzania partnerstwem. Można zauważyć rosnący pozytywny stosunek do ścieżki kariery menedżerskiej, realizowanej w strukturach partnerstwa. Jest to zarówno korzyść osobista, korzyść dla organizacji, w której pełnią role zarządzających, jak i korzyść dla społeczności lokalnej, w której działają. W niniejszym artykule podejmujemy dyskusję nad zatrudnialnością menedżerów publicznych w kontekście działania sieci międzyorganizacyjnych. Prezentujemy wyniki przeprowadzonych przez nas badań empirycznych dotyczących partnerstw publiczno-społecznych, wskazując role, jakie pełnią osoby zarządzające partnerstwami. | Autor: | | Tytuł: | Ścieżki twórczych karier a realizowana strategia personalna uczelni | Abstrakt: | Celem niniejszego artykułu jest opracowanie i weryfikacja wartości aplikacyjnej zaproponowanej typologii twórczych ścieżek karier pracowników uczelni. Dalszy cel to określenie – w oparciu o analizę danych biografii zawodowych – częstości występowania poszczególnych „wzorów“ karier oraz ustalenie powiązań pomiędzy tymi „wzorami“ a wybranymi kryteriami jawnymi twórczości. Realizacja powyższych celów pozwoli zweryfikować hipotezę dotyczącą możliwości i granic wnioskowania o rodzaju strategii personalnej na podstawie identyfikacji trajektorii karier pracowników. Opracowanie zorientowane jest ponadto na określenie wartości (generowanych przez) pracowników w zależności od tempa ich kariery. Zastosowano następujące metody badawcze: krytyczne studium literatury przedmiotu, analiza danych biografii zawodowych, zastosowanie metody zdyskontowanych strumieni przepływów gotówkowych dla dwóch typów karier. | Autor: | | Tytuł: | Motywowanie do rozwoju z zastosowaniem grywalizacji | Abstrakt: | W artykule zdefiniowano pojęcie „gamification”. Scharakteryzowano grywalizację jako narzędzie motywowania, edutainment oraz innowację organizacyjną w sektorze publicznym. Dokonano próby transferu twierdzeń na temat motywacji na obszar grywalizacji. Omówiono instrumenty rozwoju pracowników, które potencjalnie mogą być objęte grywalizacją. Przedstawiono przykłady zastosowania mechanizmów gier w amerykańskich organizacjach publicznych. Wskazano możliwości i ograniczenia wdrożenia grywalizacji w instytucjach publicznych w Polsce, akcentując jej zalety i wady. | Autor: | | Tytuł: | Uwarunkowania szkoleń pracowników sektora publicznego w Polsce | Abstrakt: | Celem artykułu jest analiza uwarunkowań uczestnictwa pracowników polskiego sektora publicznego w szkoleniach. Przyjmując teorię kapitału ludzkiego jako podstawę rozważań, w oparciu o literaturę podejmującą problematykę zarządzania w instytucjach publicznych sformułowano hipotezy badawcze dotyczące oddziaływania czterech grup czynników na uczestnictwo pracowników badanego sektora w szkoleniach. Weryfikację empiryczną hipotez przeprowadzono na podstawie danych z badania Bilans Kapitału Ludzkiego za pomocą regresji logistycznej, w której zmienną objaśnianą było uczestnictwo w szkoleniu w ciągu ostatniego roku. Wyniki analizy potwierdziły hipotezy o istotnym wpływie kapitału ludzkiego oraz cech wykonywanej pracy na wystąpienie szkoleń, natomiast zmienne opisujące cechy osobiste osób zatrudnionych oraz organizacji okazały się nieistotne statystycznie. W podsumowaniu przedstawiono ograniczenia badania jak również wskazano kierunki dalszych analiz. | Autor: | | Tytuł: | Wynagrodzenie za indywidualne efekty pracy w instytucjach administracji publicznej | Abstrakt: | Zwiększenie skuteczności instytucji administracji publicznej wymaga uzależnienia części pakietu wynagrodzeń pracowników od indywidualnych efektów pracy. Przemawiają za tym różnorodne argumenty. W myśl teorii mocodawcy (obywatele) i pełnomocnika (pracownicy), cele zgodne z interesem publicznym można osiągać przede wszystkim poprzez zastosowanie krótkoterminowych instrumentów, motywujących pracowników instytucji administracji publicznej w pożądanym kierunku. Większość pracowników tego sektora uważa, że jest to trudne do zrealizowania, lecz równocześnie niezbędne. O znaczeniu zagadnienia świadczą dylematy polityki zatrudnienia w administracji publicznej w Polsce. Celowość uzasadniają także postawy i oczekiwania pokolenia Y, dominującej wkrótce grupy zatrudnionych w tym sektorze.
Analiza sfery realnej oraz przesłanek teoretycznych dowodzi, że w ramach obowiązujących regulacji istnieje możliwość wdrożenia mechanizmu wynagrodzenia za indywidualne efekty pracy poprzez transfer rozwiązań zweryfikowanych w sektorze przedsiębiorstw. Wymaga to jednak twórczego zaadaptowania do specyfiki administracji publicznej, przede wszystkim poprzez właściwe sformułowanie celów jakościowych oraz stosowanie różnorodnych instrumentów płacowych. Warunkiem niezbędnym jest także konsekwentne różnicowanie wynagrodzeń zasadniczych na podstawie wyników wartościowania pracy, selektywny wzrost oraz przebudowa wewnętrznych relacji w hierarchii wynagrodzeń. | Autor: | Marzena Fryczyńska, Joanna Fierla | |
| Tytuł: | Zachowania sieciowe pracowników w sektorze publicznym i prywatnym | Abstrakt: | W artykule eksplorowano zjawisko sieciowości w zarządzaniu, a szczególnie zachowań sieciowych pracowników w sektorze prywatnym i publicznym. Przedstawiono zakres dokonań naukowych w tym zakresie, wskazując na potrzebę dalszych dogłębnych analiz w sektorze publicznym. Zaplanowano i przeprowadzono kwestionariuszowe badanie empiryczne (373 respondentów) odwołując się światowego dorobku w tym obszarze i adaptując narzędzie badawcze. Przeprowadzono analizy statystyczne i zweryfikowano hipotezy. Potwierdzono że, większą częstotliwość zachowań sieciowych wykazują pracownicy sektora prywatnego niż publicznego. | Autor: | | Tytuł: | Programy promocji zdrowia zawodowego w wybranych instytucjach państwowych | Abstrakt: | W artykule zaprezentowano badania dotyczące stosowania programów redukujących stres zawodowy oraz skutki wypalenia zawodowego w zakładach karnych oraz ośrodkach edukacyjnych i służbie zdrowia. Przebadano 40 instytucji. Wyniki wskazują na dość znaczący poziom stosowania profilaktyki zdrowia psychospołecznego w porównaniu z takimi działaniami podejmowanymi w sektorze przedsiębiorstw prywatnych. 35% badanych instytucji stosuje programy na poziomie organizacji (PPO) oraz programy na poziomie jednostki (PPJ), 10% zaś jedynie programy drugiego typu.
Badanie czynników skuteczności wdrożenia wskazuje, że dość znaczny odsetek badanych instytucji zajmuje się oceną skuteczności interwencji. Poziom stresu analizuje 50% instytucji, które wdrożyły programy redukcji stresu, źródła patologii – 44%, a 17% szacuje koszty związane z brakiem profilaktyki i porównuje je z kosztami wydatkowanymi na programy interwencyjne.
Analiza porównawcza działań w zakresie redukcji stresu zawodowego w instytucjach państwowych oraz przedsiębiorstwach prywatnych ukazuje korzystny obraz tych pierwszych. Instytucje bowiem, częściej niż przedsiębiorstwa wdrażają programy redukcji stresu, wdrożenia takie są bardziej kompleksowe a badanie ich skuteczności odbywa się częściej niż wśród przedsiębiorstw prywatnych.
Płynące z badań konkluzje wskazują na dość świadome i poprawne podejście do problematyki redukowania stresu zawodowego i profilaktyki zdrowia zawodowego. Niemniej jednak, brakuje większego umocowania tych działań w kontekście poprawnej metodologii oraz dbałości o skuteczność wdrożenia i efektywność przedsięwzięcia. | | | Autor: | Iwona Z. Czaplicka-Kozłowska | Tytuł: | Pozapłacowe czynniki motywacyjne w urzędach administracji publicznej | Abstrakt: | ARTYKUŁ
Każda organizacja, bez względu na specyfikę czy sektor, w którym funkcjonuje, tworzy własny system motywacyjny, czyli system oddziaływania na zespoły pracownicze. Celem tego systemu jest zachęcanie pracowników do podejmowania działań pożądanych i unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całej organizacji. System motywacyjny i składające się na niego czynniki motywujące są instrumentami, których wdrożenie wymaga wiedzy i umiejętności o roli człowieka w procesie pracy, a także o jego pozycji w otaczającym go świecie rzeczy i symboli (Penc 1996, s.139). System motywacyjny winien zmierzać do zbudowania organizacji opierającej się na wykwalifikowanej kadrze, która – szczególnie w sektorze publicznym i samorządzie terytorialnym — może wpłynąć na sukces w rodzącej się konkurencji w obrębie organizacji sektora publicznego.
W artykule odniesiono się do problemu braku lub wadliwie funkcjonującego w obrębie samorządów gminnych systemu motywacyjnego na przykładzie pracowników urzędów. W oparciu o badania wśród urzędników, podjęto próbę zdiagnozowania i oceny pozapłacowych czynników motywacyjnych – podstawą do tego był kwestionariusz ankiety przeprowadzony w urzędach samorządów gminnych Warmii i Mazur na przełomie 2013 i 2014 roku. | Autor: | Zofia Hasińska, Iwona Janiak-Rejno, Alicja Smolbik-Jęczmień | Tytuł: | Zarządzanie zasobami ludzkimi w publicznych służbach zatrudnienia | Abstrakt: | ARTYKUŁ
Celem opracowania jest przedstawienie wybranych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi w publicznych służbach zatrudnienia. Szczególną uwagę zwrócono na specyfikę funkcji i zadań tych służb oraz uwarunkowania ich realizacji. Badania przeprowadzono w powiatowych urzędach pracy województwa dolnośląskiego. Uwzględniono regulacje prawne działalności jednostek samorządowych, rozwiązania w zakresie polityki rynku pracy oraz zróżnicowanie wielkości urzędów pracy i sytuacji na lokalnych rynkach pracy. | Autor: | Katarzyna Stankiewicz | Tytuł: | Wdrażanie metod zarządzania wiekiem w organizacjach publicznych na przykładzie Urzędu Miejskiego w Kilonii | Abstrakt: | ARTYKUŁ
Artykuł przedstawia działania podjęte w ramach projektu „Best Agers Lighthouses – Strategic Age Management For SME in The Baltic Sea Region” w celu wypracowania i wdrożenia metod zarządzania wiekiem w Urzędzie Miejskim w Kilonii (Rathaus Kiel). Opisano sekwencję działań podejmowanych w ramach procesu wdrażania interwencji. Przeanalizowano wyniki wywiadu pogłębionego przeprowadzonego wśród kierowników w pierwszym etapie przygotowywania interwencji. W podsumowaniu przedstawiono ocenę osiągniętych rezultatów wraz z określeniem kluczowych czynników wpływających na sukces i porażkę we wdrażaniu tego typu rozwiązań. Najważniejsze wnioski z przedstawionego studium przypadku wraz z zawartymi rekomendacjami mogą służyć w przygotowaniu analogicznych działań w innych organizacjach publicznych. | |
| Autor recenzji | Tytuł i autorzy recenzowanej publikacji | Kamil Mroczka | Tomasz Rostkowski [2012], Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej | Jerzy Wratny | Lucyna Brayshaw, Anna Chrobot, Ewa Konior, Aleksandra Płuciennik, Grzegorz Wanio [2015], Derekrutacja czyli jak skutecznie rozwiązać stosunek pracy | | | Autor opracowania | Wybór publikacji z dziedziny | Ewa Wyglądała | People management in the public and non-profit sector [Zarządzanie ludźmi w sektorze publicznym i non-profit] | | | Autor opracowania | Tytuł informacji | Redakcja | Raport z badań V edycji Bilansu Kapitału Ludzkiego | Anna Włudarczyk | Nagrody HR INNOVATOR 2015 przyznane | Anna Włudarczyk | Podsumowanie XXI edycji kongresu Kadry | Anna Włudarczyk | Kadry MŚP – I edycja | |
| |
| Koszyk jest pusty | NOWOŚCI | KSIĄŻKI | | | CZASOPISMA | Dwumiesięcznik ZZL | | CZASOPISMA | Polityka Społeczna | | INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE | | |
| |